torstai 26. maaliskuuta 2020

Harjoittelussa 4H-yhdistyksessä

Moikka! Olen Tanja ja olen ollut työharjoittelussa Jyvässeudun 4H:lla tammikuusta asti. Harjoitteluni on nyt aivan loppussa ja pari kuukautta on mennytkin ihan hujauksessa! Opiskelen yhteisöpedagogiksi Humanistisessa ammattikorkeakoulussa Jyväskylässä ja suoritin tutkintoon kuuluvan toisen ammatillisen harjoittelujakson täällä 4H:lla. Hain Jyvässeudun 4H:lle harjoitteluun, koska minulla ei vielä ollut kovinkaan paljon kokemusta järjestötyöstä, joten yhdistysmaailma oli minulle suhteelisen vieras. Paljon on tullut opittua järjestötyöstä ja 4H:sta, joka onkin yksi suurimmista nuorisojärjestöistä Suomessa.



Olen päässyt tekemään harjoitteluni aikana monenlaista ja vaikka mitä uutta on tullut myös opittua! Olen muun muassa ohjannut kerhoja ja hoitanut kaikkea niihin liittyviä asioita sekä kirjoittanut nuorisovaihtohakemusta englanniksi, tehnyt tilastointia ja viestintää sekä ollut mukana erilaisissa tapahtumissa, kuten "Vaikuta Matara!" -illassa ja 4H-yrittäjille suunnatussa iltapäivässä. Lisäksi pääsin myös suunnittelemaan ajokortti työelämään -kurssia ja ohjaaman sitä Tikkakosken ysiluokkalaisille jo heti toisella harjoitteluviikolla. Olin myös mukana pitämässä kurssia Palokan ysiluokkalaisille kolmena päivänä. Olen oppinut paljon uutta järjestötyöstä ja etenkin 4H:sta, kuten sen organisaatiosta ja rahoituksesta. Olen päässyt myös tutustumaan muihin järjestöihin ja toimijoihin Matarassa, ja kiinnostus järjestötyötä kohtaan on vain lisääntynyt.

PowerPoint esitys nuorisovaihdoista.


Parasta harjoittelussa on ollut tekemisen monipuolisuus. Työtehtävinä on ollut niin toiminnan suunnittelua ja toteutusta kuin myös erilaisia viestinnällisiä tehtäviä ja toimistohommia. Lempityötehäviä on ehdottomasti ollut kerhojen ohjaaminen. On ollut ihana päästä ohjaamaan lapsia, juttelemaan heidän kanssaan sekä auttamaan heitä kokkailuissa. Samalla on tullut itsekin opittua uusia reseptejä, joita olen kokeillut kotonakin. Yksi kivoimmista työtehtävistä oli myös ajokortti työelämään -kurssin suunnittelu ja toteutus. Oli mukava kohdata nuoria ja ohjata heitä, varsinkin kun suunnittelimme kurssin siten, että siinä oli paljon toiminnallisia osioita.

Kerhoissa tehtiin muun muassa erilaisia jälkiruokia, kuten marjapuuroa ja köyhiä ritareita.


Harjoitteluni loputtua jatkuu kouluhommat etäopiskeluna. Tällä hetkellä minulla on menossa neljä verkkokurssia, joten tekeminen kevään aikana ei ainakaan lopu. Harjoittelujakso Jyvässeudun 4H:lla oli erittäin antoisa ja positiivinen kokemus. Harjoittelussa yksi parhaimmista asioista oli rento, positiivinen ja kannustava työilmapiiri. Tällainen ilmapirii pitäisi ehdottomasti olla jokaisessa työympäristössä! Mielestäni 4H sopii harkkapaikaksi sekä ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoille, mutta myös korkeakouluopiskelijoille. Jyvässeudun 4H:lla onkin ollut työharjoittelussa niin ammattikoululaisia kuin myös ammattikorkea- ja yliopisto-opiskelijoitakin. Harjoittelusta on jäänyt paljon käteen ja olen erittäin iloinen, että sain suorittaa työharjoittelun juuri Jyvässeudun 4H:lla.

Oikein mukavaa kevättä jokaiselle!

Tanja Salo
Työharjoittelija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ovat aina tervetulleita! Mistä tykkäsit, mistä et tykännyt? Mitä haluisit lisää, mitä vähemmän?